Varm choklad

För några dagar sedan gjorde jag och Martin Marängsviss, som jag tycker är bland det godaste som finns. Hur som helst så gjorde vi lite för mycket chokladsås så att det blev över, men det gjorde ingenting, för av hemgjord chokladsås kan man göra den godaste varma chokladen! Det är bara att blanda chokladsåsen med mjölk i en kastrull och värma. Dessutom hade vi lite vispad grädde över som vi klickade ner i chokladen. Gott gott gott!

Recept på världens enklaste chokladsås
För att göra världens enklaste chokladsås behöver du endast kakao, socker och vatten. Häll i lika delar av ingredienserna i en kastrull, till exempel en halv deciliter av varje (och eventuellt en liten nypa salt som höjer chokladsmaken), och koka upp under omrörning. Om du vill ha den tjockare är det bara att låta den sjuda en liten stund under omrörning.

Det blir en chokladsås med en ganska så stark chokladsmak, men det går bra att blanda i grädde för att göra den mildare. En klick smör är också gott att ha i, lite vaniljsocker likaså. Andra variationer är att tillsätta kanel och kardemumma, det smakar både annorlunda och gott.

2008-08-20 Klockan 17:56:29 Mat Permalink


Kommentarer
Postat av: didrik

du skriver så fint! bara lite för sällan ^_^

2008-08-22 Klockan 00:47:55
Postat av: Maria

Tack tack! Nå, men vad jag ska jag skriva om då tycker du?

2008-08-23 Klockan 14:26:50
URL: http://gladaskafferiet.blogg.se/
Postat av: A K

Och här ligger jag, och dör av choklad-sug ju mer av det där inlägget jag läser:D SMASKIGT:D

2008-09-05 Klockan 00:07:40
URL: http://annakristinas.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild

Maria

RSS 2.0